Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Najwa Life Chapter..

Isnin, November 15

kesayangan yang kini sudah pergi..

Di minggu pertama bulan November ni, yang menjadi kesayangan aku, Kicap ngan Adek pergi selama2 nya begitu juga Milo yang pergi 2 hari selepas ketiadaan Adek..Cap mulai hilang pada malam perayaan Deepavali, kali terakhir aku tengok mama aku tgh belai bulu bdan dia kat pangkin luar rumah..tak terjangka aku itu kali terakhir aku melihat Cap..ya allah rindunya jiwa nie bila satu hari tak dengar suara Cap, belai Cap..sebelum Cap pergi..Cap ada menunjukkan tanda2 yang dia sakit..dah berulang kali aku ajak abah pergi klinik tapi di buat tak endah..keesokannye, aku pergi beli air kelapa untuk Cap sebab aku rasa Cap tu sakit keracunan tapi sayang berulang kali aku panggil tak juga Cap menyaut..tiga hari berturut2 aku sentiasa memanggil Cap dengan harapan dia menbalas panggilan aku tapi sebaliknya..kehilangan Cap masih misteri..

Pada 14.11.2010, Adek pergi pada jam 12.25 pagi..sebelum tu aku sempat menjaga dan merawat Adek dengan harapan agar Adek kembali sembuh tapi sayang pada malam tu hidung Adek mula berdarah dengan banyak dan semakin lama keadaannya semakin teruk..bila abah cakap yang Adek dah penat dah tak larat, menangis aku di buatnya..aku temankan Adek sampai lah dia tak ada..pedih hati nie setiap kali Adek muntahkan darah dari mulutnya..seksa jiwa ni setiap kali Adek tersekat2 untuk bernyawa..aku cuba berbual ngan Adek sampailah Adek mula membisu..saat tu Adek pergi meninggalkan aku..setiap kali aku teringat gelagat Adek, kelicahan Adek bermain..aku pasti menangis..


Pada 16.11.2010, Milo mengikut jejak Adek..tapi kali nie Milo pergi dalam kekenyangan..hanya 3 kali dia mengiaw pada kakak aku lepas tu dia terus senyap..takpe la sekurang2nye Milo boleh teman Adek kan..aku dah penat menangis teringatkan budak2 kecik ni..sunyi halaman rumah nie sebab selalunya petang2 mesti je main kat luar tu..mesti nak main kejar2..tak pelah..aku redha..ini mungkin cubaan bagi aku dah keluargaku..




ni si Kicap sayang..

nie Adek
(baru lepas balik dr klinik)

(p/s : pemergian deme tetap aku rindu dan harap2 masih ada penganti yang serupa)

Isnin, Oktober 25

semua ada kelemahan masing2..

wow..begitu lama tak wat new post..ramai tu nmpaknye yg rindukan kemunculan blog nie blik..hwahwahwa!! hari nie saya ade bca sesuatu mengenai diri saya..oouuchh it really hurt..but ok..masing2 ada opinion msing2 kan so just respect..tapi tak boleh memnjang nak respect krang pijak pale.. cik abg ooii..setiap pompuan pasti ada sifat gedik tu..tak kira besar atau sikit..macam laki pasti ade ego dia... pasal 'batman' tu..disini saya nak menerangkan..dulu mase awal2 saya rabun..nak beli spekmata tpi tak pandai nak pilih..korang, spek bingkai tebal tu awal2 aku dah pakai tgk sekarang jdi trend kot..ingat senang ke jadi rabun sekurangnye mngaku dri orang tu tak sedar diri belagak tak rabun..sini juga saya nak kata..sometimes aku tak leh tahan ngan perangai korang..terutama mulut tu, kalah mulut kaum hawa..sampai kekadang aku terlepas ckap so maaf2 kn lah..tahap kesabaran aku pun berhad..yang pasti sebelum berckap fikir dulu jngan main hentam..bwak2 cermin diri kte orang ko yang lebih..kita semua manusia biasa..dah lah tulis banyak2 pun nanti jdi isu...payah arr klo nak wat statement nie sbab terlampau bnyak otak bercas negetif..bye jumpe di lain post..

Selasa, September 14

kini aku sudah 16 tahun..

dah 16 thun wawa kat dunia nie..belum puas lagi sebab bnyak yang wawa belum kecapi dan wawa tkut kalau wawa boleh kecapi atau tidak impian wawa itu..hem..sebenarnye thun nie wawa merancang nak sambut hari lahir di kampung pada 12/9 tpi pada hri tersebut wawa terpaksa pulang ke ipoh sebab mama nak keje..sesudah sampai ke ipoh abah behenti di giant..mama belanja makan pizza sempena hri jadi wawa..seronoknye..kami sempat beli bang dpur dan kak mira ada belikan aiskrim yang abah teringin sangat nak makan dri bulan puasa iaitu aiskrim vienetta ang sekotak boleh mencecah 10 ringgit..tak ape demi abah...ada tiga jenis waktu tu tak tau nak pilih mne satu so kak mira amik semua yg berperisa coklat sebab kami nie bkan nye suke sngat perisa vanilla..tak sedap pun..yeekk..kak mira beli pun sorok2 tak nak abah tau..nak suprise la..selepas makan malam..kami pun makan aiskrim tu..sedap la jugak..sekrang nie tunggu amik lesen je...hahahahaha..


nie la pizza nye..

nie la befday girl
12.9.1994

abah saya pulun goncang
botol sos



ijat yg kuat makan

Isnin, September 13

raya di kedah tahun nie..

selamat hari raya kepada semua..thun nie wawa beraya lagi di kampung belah abah..bukan kmpung tapi taman..taman ria jaya, sg petani kedah..tahun seperti biasa mengikut tradisi iaitu akan adanya redang, ketupat daun palas dan paling special sekali yang selalu ditunggu ialah tapai buatan air tangan tok..bukan semua orang boleh buat ooo..ade setengah tu tapai pun tak kenal..sup gearbox juga termasuk dlam tradisi..pengelola utama mestilah Pak Chaq wawa..patutnye rya kali nie wawa sekeluarga blik malam rya dan oleh disebabkan tiada siapa yang mhu membantu tok wawa menyiapkan juadah kami pulang pada ramadhan ke 28..keesokannya kami bergotong royong menyiapkan juadah hari raya..best jugak..oleh kerana thun lepas wawa masih gagal menuntut ilmu cara2 menganyam ketupat..thun nie wawa cuba lagi..wawa tkut wawa tak sempat untuk belajar menganyam ketupat nie so wawa pun pulun la..setiap kali buat tak jadi..berpuluh2 kali la sampai menangis..tapi tak apa wa menangis sebab wawa nak mengekalkan tradisi nie..akhirnya..wawa berjaya juga..wah tak sabar nak tunggu tahun depan nak anyam ketupat..bagi wawa tahun nie tak berapa seronok la sebab tak ramai pun yang pulang ke kedah yang ada kak ina, orang jauh abg wan, kak nyah, abg iman, kak fitrah..makin lama makin tak seronok macam dulu la..abah kata tahun depan mungkin nak cuba sesuatu yang baru..kemungkinan la abah bercdang nak beraya di rumah sendiri dulu rya kedua bru blik kampung..wawa ikut je..tahun nie disebabkan abah dah tukar pakai kreta..kami ada masalah dri segi pengangkutan..mungkin thun depan masalah ini tiada dah..harap2 kak mira cpat2 keluarkan kereta bru dia...amin..

(p/s; kak manja bila nak blik kl tu singgah umah kami dulu..kami rindu anak buah kami si puteri tu..singgah la ye..)



dalam proses lagi..

ni lah Pak Chaq..

nie lah wan saya..

bju belang tu abg iman, thun depan jdi ayah
yg tak berbju tu abah
sebelah tu pak chaq


nie masak itam yang dah siap

abah dengan anak2 di pgi raya
tema thun nie hitam
yg septutnye kelabu

lawa tak bju wawa..menunjuk tu

bg yg tak kenal tapai, nie lah tapai
(tapai : beras pulut yang diperap)

abah dengan anak daranya

wan bersama cucunya
perempuannya


nie Chik kami..
sebelah tu anak dia..Shidin
merangkap sepupu wawa


time bermaaf-maafan lak..

bju putih tu pun sepupu wawa
tgh berebut gearbox tu..


berdamai gak

video

Ahad, Ogos 8

sabtu yang panjang..

wah..memang memenatkan hari sabtu nie..bayangkan dalam satu hari dari grik terlajak ke sg. petani..plan saslnye cume mahu makan di restoran tasik raban..lepas makan abah bwak berjalan siar-siar la rasenye..first dah terlajak ke grik..dah alang2 sampai di grik abah pun tanye ijat "nak jumpe wan leman tak??" ijat pun jawab"wan leman tu sape??" dena pun mencelah"alah abah, dah nak sampai,jom je lah, singgah jap" ape lagi abah okey je..dah syok bawak 'M' dulu bawak vanette..sakit pinggang..bukannye power streng..kami sampai dlm pkul 2.45 ptg..sembang punye sembang kami di hidangkan dengan jem rambutan buat sendiri..uih, sedap!!wa punye segan2 bertanye cra nak buat jem nie..cranye lebih kurang macam nak wat tempoyak cume jem nie pakai rambutan yang tak lekang isi ngan biji..dalam pukul 3.30 ptang kami pun bertolak dri rumah wan leman menuju ke mane pun tak pasti..semua diam je..tetibe mama ckap nak makan buah naga..abah pun bwak ke ladang pokok naga..luas..mama suke..senyum je..yang si dena nie lagi la..pokok naga pun tak taw..setelah ditunjuk secara dekat bru dia taw..hahahaha..kmi kemudian kembara lagi tanpa taw nak ke mane..yang mne terlintas di kepala semua ikut je..mama ajak abah ke rumah makcik saya, Cik Zah..abah tak mau..wa ngan adik diam je kat belakang kami turut je..last2 abah bawak kami tgk sekolah lame abah sek.men.keb idris shah..ade jumpe kwan lme abah..lawa jugak sekolah tu..kami pun meneruskan lagi perjalanan kami..kali nie kami tak taw nak kemana..wawa diam kat belakang sebab tak tau sangat jaln nie..sebab kami ikut jalan grik lame bukannye lebuh raya..tpi wawa ade jugak ingat jalan yang selalu lalu bile rye..sebab tu mesti akan ke grik rye kedua sebab nak ke kubur arwah pak uda, adik abah..wawa duk kat belakang tengok je jalan tu..cume cam yang mne patut..nanti leh cam dah..sampai stu tempat nie wa memang knal sngat tpi wawa rgu2 sebab kawasan nie dah ade kat kedah bukan perak lagi dah..bile wa tnye abah memang betul pun kami kat kedah dah..klo dah smpai kedah mesti jenguk tok ngan wan punye..yeah...jumpe tok sebab kebelakangan nie mule rindu kat tok ngan wan..sampai2, tok bru lepas solat..tak sempat nak bukak telekung mama ajak tok ngan wan pegi beli baju rye..wawa, dena, ijat tak leh ikut sebab tak muat..bukan naik van dah tpi naik 'M' dah..terhad dah..kami bertiga kena jaga rumah..amar ikut abah..boring gak..laparnye..abah balik ngan bwak kfc 2 bucket..wan dengan dena berebut kentang putar..dena nak mengalah tpi wat muke boring..hehehehewan sje nak mengusik..mase abah bwak tok ngan wan beli baju kak mira tepon..wa bagitau kami kat rumah tok nie..dia tak percye, nak ckp ngan tok..wawa suruh dia tpon abah sebab wan ngan tok ade ngan abah..lpas tepon abah, kak mira tepon blik wawa dia kate rugi tak ikut kalo tak leh jumpe tok..hahaha padan muke..tgh makan tu Cik datang..bersembang la kjap..dlm pkul 9.45 mlm kami pun berlepas pulang ke ipoh..dlm pkul 11.20 malam kami pun smpai kalo tak sebab mama kje mungkin esok pgi bru blik ipoh..dah dua kli dah kami pegi kedah balik hari..penat ar jugak tpi abah lgi penat..kalo van tak sampai kmi kat sg.petani blik hri...


nie la ladang buah naga..besar..

nie la buah naga nye..besar...

ijat ngan pokok buah naga

kat rumah wan leman



dena ngan ijat

wawa ngan wan


meriah...

abah ngan rokok daunnye